چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی برپایی جشن بزرگ «بابا علی» با حضور ۳۱ هزار یتیم در استان‌های کشور ۱۲ خادم هنرمند مشغول شستشو و پرداخت گنبد رضوی (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) تصاویری زیبا از کتیبه جدید صحن گوهرشاد در آستانه عید غدیر (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید برگزار شد | تشکیل شبکه اساتید بسیجی خراسان‌رضوی کتاب «تواضع»، دومین جلد از مجموعه اخلاق توحیدی، منتشر شد با میراث شهدا چه می‌کنیم؟! آیت‌الله مکارم‌شیرازی از بیمارستان مرخص شد (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد! مروری بر ادعیه و احادیثی که از امام علی (ع) برای ما به جا مانده است| باب‌الرَّحمه، دری که بسته نمی‌شود آغاز عملیات تنظیف گنبد منور حرم امام‌رضا‌(ع) به‌مناسبت عید سعید غدیرخم + تصاویر
سرخط خبرها

آغاز جشن‌های باشکوه دهه کرامت در بهشت هشتم | بارگاه منور رضوی آماده پذیرایی از زائران ثامن‌الحجج(ع)

  • کد خبر: ۲۲۷۱۸۲
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
آغاز جشن‌های باشکوه دهه کرامت در بهشت هشتم | بارگاه منور رضوی آماده پذیرایی از زائران ثامن‌الحجج(ع)
بارگاه منور رضوی هم‌زمان با ایام دهه کرامت، آماده استقبال و پذیرایی از میلیون‌ها زا‌ئر از اقصی نقاط جهان است.

به گزارش شهرآرانیوز، خادمان بارگاه منور رضوی از ماه‌ها قبل در تدارک برگزاری جشن‌های باشکوه دهه کرامت در حرم مطهر رضوی هستند تا زائران در بهشت هشتم با شور و شعف خاص، میلاد هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت را جشن بگیرند. 
 

چراغانی و ریسه‌بندی صحن‌ها و رواق‌ها

خادمان حضرت شمس‌الشموس در حرم مطهر رضوی با چراغانی و ریسه‌بندی صحن‌ها به پیشواز زائران ولادت حضرت‌معصومه‌(س) و ثامن‌الحجج‌(ع) رفته‌اند و صحن‌ها و رواق‌ها با نصب کتیبه‌ها، آذین‌بندی شده است.
جشن میلاد است و حالا گل‌آرایی ضریح مطهر امام‌رضا(ع) به یمن ولادت خواهر ثامن‌الحجج(ع) به‌صورت ویژه انجام شده است تا دل‌های زائران از مشهد راهی قم شود.
امسال گل‌آرایی‌های ویژه روضه منوره حضرت‌معصومه‌(س) نیز با حضور خادمان امام‌رضا‌(ع) در شب قبل از میلاد حضرت‌معصومه‌(س) انجام گرفته است.
 
جشن‌های «شکوه رضوان»

به شادمانی و سرور این روز‌ها مردم مشهد و زائران از سراسر کشور به شرکت در جشن‌های روزانه «شکوه رضوان» دعوت شده‌اند. 

آستان قدس رضوی در تدارک و مهیای کامل است تا پذیرای میلیون‌ها نفر از دوست‌داران اهل‌بیت(ع) و عاشقان ثامن‌الحجج‌(ع) از سراسر کشور برای شرکت در مراسم جشن و آیین شب و صبح میلاد حضرت باشد.

در شب و روز میلاد باسعادت ثامن‌الحجج‌(ع) هم‌زمان با برگزاری مراسم تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد منوّر، نقاره‌نوازی نیز همچون سال‌های گذشته در این صحن و سرای ملکوتی به انجام خواهد رسید و این اتفاق مبارک و باشکوه از طریق رسانه‌ها در معرض دید عموم مردم قرار داده می‌شود. 
 

جشن بزرگ «سلام آقا»

 این جشن از باشکوه‌ترین اجتماعات هیئات مذهبی مشهد است که در شب میلاد، در رواق امام‌خمینی(ره) با مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی مداحان برجسته کشور برگزار خواهد شد. 

برای مشارکت در شادمانی جشن تولد خواهر گرامی حضرت‌رضا‌(ع) و در گرامیداشت این روز فرخنده، خدمه حرم مطهر رضوی به شهر قم اعزام شده‌اند و در مراسم صبح روز میلاد حضرت‌معصومه‌(س)، موکب امام‌رضایی‌ها در آستان مقدس آن بانوی بزرگوار، پذیرای میهمانان حضرتش هستند.

زائران خارجی نیز از کشور‌های همسایه ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق، لبنان، سوریه و... به جشنواره «بشـائـر المیـلاد»، از ویژه‌برنامه‌های حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی، دعوت هستند تا در رواق غدیر و رواق دارالرحمه در مراسم‌های ویژه میلاد حضرت حضور یابند. 

به یمن میلاد امام مهربانی، جشن‌های ویژه ایام دهه کرامت، هرشب در صحن غدیر برپا شده و خادمان در مراسم ویژه شب و شام ولادت (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه) بعد از نماز عشا، میزبان زائران آن امام رئوف از سراسر کشور هستند.

در امتداد این جشنواره بزرگ در دهه کرامت در صحن غدیر، مولودی‌خوانی به سبک بحرینی‌ها نیز اجرا خواهد شد. 
 

جشن تکلیف دختران جهان اسلام 

جشن تکلیف دختران جهان اسلام ۲۳ اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا، در صحن غدیر با حضور هزاران دختر تازه‌به‌تکلیف‌رسیده برگزار می‌شود که زیباترین و بزرگ‌ترین جشن عبادت در کشور خواهد بود. 

به‌مناسبت این ایام، علاقه‌مندان به هنر نیز از اجرای نمایش در شب‌های ۲۰ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه بعد از نماز مغرب و عشا در صحن غدیر بهره‌مند می‌شوند. 

در ایام پربرکت دهه کرامت رضوی، برنامه‌های عمومی و معرفتی نیز تدارک دیده شده که پرسمان معارف رضوی، کرسی تلاوت بین‌المللی رضوی، جشنواره قرآنی امام رضا (ع)، مراسم اذن خدمت با حضور خادمین و پاکبانان شهرداری مشهد، ایستگاه ترویج سبک زندگی فاطمی همه‌روزه صبح و بعدازظهر در ورودی‌های اصلی حرم مطهر بخشی از آن است. 

 اجرای بیش از ۲۰۰۰ سرود در حرم مطهر و حریم آن و برپایی جشنواره سرود‌های رضوی، اجرای بیش از ۳۰ گروه هم‌خوانی و تقدیر از زحمات آنان، از مراسم‌های فرهنگی‌هنری ویژه در این ایام است که همواره مورد توجه زائران حضرت قرار داشته است.
 

نمایش آئینی و محفل قرآنی «اخت‌الرّضا»

خادمان فرهنگی رضوی در این روز‌های پرنور و سرور با جشن نـورالهـدایی‌ها، نمایش فیلم‌های رضوی، محفل شعرخوانی و دکلمه‌خوانی، رویداد دختران خورشید، جشن «پدر رئوف من»، محفل قرآنی «اخت‌الرّضا»، خدمت‌رسانی دوچندان به زوار و همسایگان علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) خواهند داشت. 

مداحان و شاعران حرم مطهر رضوی با رونمایی از بسته محتوایی شعر و سبک ویژه سهمی در جشن‌های کرامت رضوی دارند و هنرمندان برجسته تئاتر با اجرای نمایش آئینی با موضوع امام‌رضا‌(ع) هر روز در تالار قدس یا صحن کوثر ارادت خود را به آستان دوست نشان خواهند داد. 
 

از دیوارنگاره تا پذیرایی در مواکب

اگر مایلید به همراه خانواده در جشن میلاد ثامن‌الحجج‌(ع) ساعاتی زیبا و خاطره‌انگیز را تجربه کنید، به موکب خیابان امام‌رضا‌(ع) سری بزنید.

در این ایام مبارک، تماشای دیوارنگاره مدینه تا مرو (حکایت آفتاب) و تابلو‌ها و بوم‌های بزرگ نقاشی با موضوع سیره و حکایات امام‌رضا‌(ع) در حریم و حرم رضوی نیز به‌همت هنرمندان این عرصه تحقق یافته است.
 
با آغاز دهه کرامت، خادمان در طرح «اکرام رضوی» به استقبال از زائران در پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و فرودگاه می‌روند و خدمه حرم مطهر رضوی با پرچم متبرک و حضور در بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌های جانبازان، مراکز توان‌بخشی و بهزیستی و عیادت از آنان و تقدیم بسته‌های متبرک فرهنگی و شاخه گل به آن‌ها، شادی این روز‌ها را به همه آنان که دل در گرو محبت آقا دارند، هدیه خواهد کرد. 

از دیگر مراسم این ایام، مراسم ویژه درگذشتگان خدمه و کارکنان و در ادامه، دیدار با ۳۲ خانواده معظم شهدای مشهد است.
 

به صرف یک فنجان چای حضرت 

خدمت‌‌رسانی خادمان در ۴۱ موکب در چایخانه‌های حضرت و ۲۰ موکب در حریم حرم از خدماتی است که زائران و مجاوران بسیاری از آن رضایت دارند و در این ایام به صورت ویژه، چایخانه‌های حضرت برقرار خواهند بود.
زائران رضوی از هر کجای ایران و جهان اسلام که بیایند، قدمشان روی چشم، خادمان این صحن و سرای قدسی مهیای میزبانی شایسته از آن‌ها خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->